FAQ

FAQ

DELTAGELSE

Hvornår går turen til Kilimanjaro?

Der er to årlige Climb for Charity-ture til Kilimanjaro – én i medio januar og en i medio september. Læs mere om turene her. her. 

Hvordan kommer jeg med på en Climb for Charity-tur?

Du kan ansøge om at komme med i Climb for Charity ved at udfylde et ansøgningsskema på vores website. Ansøgningsskemaet finder du her.

Hvorfor får alle ansøgere ikke lov til at være med på Climb for Charity? 

Efter at have testet turen med et forskelligt antal deltagere er der sat en grænse på 30 deltagere på januar-holdene og 50 deltagere på september-holdene. Deltagergrænserne er sat for at sikre en god oplevelse for deltagerne samt af logistiske grunde.

Hvis man ikke får plads på den tur, man har ansøgt, får man i nogle tilfælde mulighed for at rykke sin ansøgning til næste tur.

Hvornår får jeg svar på min ansøgning? 

Ansøgere til januar-turen får besked senest primo september, og ansøgere til september-turen får besked senest ultimo marts. Dog bestræber vi os på at give besked tidligere for at få holdene på plads i så god tid som muligt.

Hvordan sammensætter jeg en god ansøgning til Climb for Charity?

Vi lægger stor vægt på, at alle deltagere er dedikerede til sagen. Derfor lægger vi meget vægt på motivationen bag ansøgningen – både personlig motivation, hold-ånd, muligheder for indsamling til formålet mv. Der er rig mulighed for at bestige Kilimanjaro i andre sammenhænge med fx et rejseselskab, og derfor lægger vi stor vægt på engagement i det velgørende aspekt.

Hvordan er jeg sikker på, at I har modtaget min ansøgning?

Du modtager en kvitteringsmail, når indsender ansøgningsskemaet. Hvis du ikke har modtaget en mail, kan den eksempelvis sidde fast i dit spam-filter, eller også er du kommet til at skrive din mailadresse forkert. Du kan eventuelt prøve at udfylde skemaet igen.

Er der nogen aldersgrænse for at komme med på Climb for Charity?

For at deltage på Climb for Charity skal du som udgangspunkt være fyldt 18 år – til gengæld har vi ikke nogen øvre aldersgrænse.

Alle deltagere udfylder en helbredserklæring forud for turen, der vurderes af en læge tilknyttet Climb for Charity. Ansøgerne deltagelse er derfor også afhængig af denne faglige vurdering.

Hvad koster det at være med?

Det koster 20.000 kr. at deltage i Climb for Charity, og turen varer i alt 10 dage.

Denne pris inkluderer bl.a. helpension på turen, overnatning på hotel før og efter bestigningen af Kilimanjaro, overnatning i hytter under bestigningen, flybilletter t/r, besøg på et lokalt børnehjem i Tanzania, guider på turen, en tøjpakke med t-shirts og jakke fra Salomon, mulighed for at købe støvler og andet udstyr til indkøbspriser, førstehjælpskursus, deltagelse i diverse træningsevents og meget mere.

Det er desuden muligt at tilkøbe 5 restitutionsdage på Zanzibar efter endt bestigning

 Se pakkerne her.

Vi gør opmærksom på, at prisen ikke inkluderer visum, vaccinationer/medicin, afbestillings- og rejseforsikring, andre måltider udover det nævnte samt andet udstyr som sovepose, liggeunderlag osv.

Hvor god form, skal man være i, for at deltage?

Man behøver ikke være topatlet for at deltage i Climb for Charity, men man skal være i god form. Deltagerne vil henover ugen på bjerget tilbagelægge ca. 70 km, men grundet højden og terrænet kæver det mellem 5-8 timers vandring hver dag. Fokus er på udholdenhed, samt at deltagerne har en form og styrke nok til at kunne være på benene hver dag i mange timer. Hvis man følger det udleverede træningsprogram, er man godt rustet til turen.

Hvor meget skal jeg træne?

Vi anbefaler, at man følger det udleverede træningsprogram for at være bedst muligt rustet til turen. Træningen er tilrettelagt, så den ruster deltagernes bedst muligt til de konkrete udfordringer, der er ved at bestige Kilimanjaro.

Det er eksempelvis planlagt, at deltagerne går enten 2 x 20 km. henover 2 dage eller en maratondistance på 1 dag, som tilbagelægges med støvler og rygsæk med ca. 6-8 kg. i. Derudover anbefales det deltagerne at træne en del trappetræning, som kompenserer for de bjerge, vi ikke har i Danmark, og forbereder deltagerne på det monotone tempo, som opleves på turen til toppen.

INDSAMLING

Hvad samles der ind til?

De indsamlede midler fra Climb for Charity går til Børneulykkesfonden og projektet Legeheltene.

Børneulykkesfonden er en non-profit organisation, der arbejder for at øge børnesikkerheden i Danmark og nedbringe antallet af børneulykker. Hvert år kommer 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen. Derfor arbejder Børneulykkesfonden forebygger ulykker og skabe sikre rammer for børn uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse. Læs mere om Børneulykkesfonden her.

Legeheltene er startet af Børneulykkesfonden med det formål at skabe mere leg og bevægelse for de ca. 60.000 børn, der hvert år indlægges i Danmark. Når børn bliver indlagt, bliver de ofte inaktive, hvilket kan have store konsekvenser for den fysiske, sociale og kognitive udvikling. Legeheltene er professionelle fagfolk, der arrangerer bevægelsesfyldte lege, som stimulerer og udfordrer børnene og skaber et frirum til store armbevægelser, tumleri, fællesskab og leg. Læs mere om Legeheltene her.

Hvordan samler jeg ind?

Alle deltagere på Climb for Charity forpligter sig til at gøre en indsats for at samle penge ind til Børneulykkesfondens forebyggende arbejde og projektet Legeheltene. Der sættes ikke noget beløb på, hvor meget den enkelte deltager skal samle ind – vi forventer dog, at alle skal gør en indsats.

Det er muligt at samle ind på forskellige måder:

  1. Højdemetersponsorater: For hver højdemeter, en deltager bestiger, kan venner, familie og netværk donere et beløb.
  2. Virksomhedssponsorater: Mange deltagere har kontakt til virksomheder, som kan blive alt fra diplom- til platinsponsorer. 
  3. Velgørenhedsauktion: Som en del af indsamlingen kan deltagerne få produkter eller andet med i den online velgørenhedsauktion.
  4. Din egen idé: Deltagerne er meget velkomne til at bidrage med egne idéer til indsamlingen.

Læs mere om de forskellige muligheder for indsamling her:  http://climbforcharity.dk/sponsorater

SELVE TUREN

Går alle deltagere samlet mod toppen?

Alle starter sammen, og som følges holdes ad de første fire dage. Som oftest sker der en naturlig opdeling af deltagerne, da folk går i forskellige tempi. Dog vil der altid være samling i lejrene.

På summit-dagen opdeles deltagerne i mindre grupper, når man går mod toppen. Det er derfor heller ikke sikkert, at man kommer til at gå i det hold, man er sat i hjemmefra.

Hvor lang er turen?

I alt er den 6-dage lange tur ca. 70 km. Turen op af Kilimanjaro fra gaten til Uhuru Peak er ca. 35 km. Hvorefter turen går ned samme vej igen.

Turen er delt op over 5 dage op af bjerget og én dag ned. Dette er inkl. en akklimatiseringsdag på vej op.

Læs meget mere om turen her.

Hvorfor tager det 5 dage op og én dag ned?

På vej op er det vigtigt at gå langsomt for at kroppen kan nå at akklimatisere sig selv for at forebygge højdesyge. Det er også derfor, at der er lagt en akklimatiseringsdag ind i programmet.

Hvad hvis jeg bliver syg på turen?

Vi har altid en dansk læge med på vores ture for at sikre os deltagernes velbefindende.

Før afgang udfylder alle deltagere en helbredserklæring, som vurderes af lægen. Derved sikrer vi, at lægen er orienteret om deltagernes tilstand og ved, om der er noget særligt at være opmærksom på.

Lægen sørger ligeledes for løbende tjek af deltagernes helbredstilstand på turen og står til rådighed til at svare på spørgsmål før og under turen.

Stil dit eget spørgsmål
Hvis du har andre spørgsmål skal du være velkommen til at kontakte os. Du kan blandt andet skrive dit spørgsmål på Climb for Charitys Facebook-side. Vi svarer i løbet af ganske kort tid.